Vi människor är helt beroende av andra arter av många olika anledningar. Vi är beroende av andra arter bland annat för att få mat. Tack vare växter, träd, bär, frukter, grödor, svampar och djur får vi vår mat och i och med att det finns många olika arter så kan vi dessutom variera vad vi äter.
Men när vi producerar och transporteras vår mat släpps växthusgaser ut. Det leder till att det blir varmare på jorden och det leder i sin tur till att många arter får svårare att överleva. Genom att välja VAD vi äter kan vi påverka hur mycket växthusgaser som släpps ut.
Vi människor har också blivit fler och fler och vi behöver producera mycket mat för att det ska räcka till alla. För att kunna producera mycket mat på liten yta och kort tid har massa bra lösningar uppfunnits, till exempel ämnen som tar bort skadeinsekter på grödor och gödningsmedel som gör att allt växer fort. Problemet är att många av dessa är farliga och sakdliga för många andra arter.
Det här uppdraget består av två deluppdrag. I det ena räknar du ut hur mycket växthusgaser som släppts ut av din skolmåltid och om måltiden klarar gränsen för vad en måltid max bör släppa ut. I det andra tar du reda på hur stor del av den mat som serveras på skolan som är ekologiskt producerad.
GÖR SÅ HÄR:
Deluppdrag 1. Maten och klimat
Välj en måltid i skolan och skriv ner hur mycket det finns på tallriken av varje råvara (tex antal ägg, mängd mjölk, mängd ris och mängd kött). Använd sedan WWF's kalkylator för att se om måltiden håller sig inom planetens gränser för klimat och miljö. Länk till kalkylatorn hittar du i Verktygslådan.
För att redovisa ditt uppdrag fotar du måltiden som du beräknat och skriver om den blev "godkänd" eller inte i kalkylatorn. Om den inte blev godkänd skriv också vilken del av maten du tror att du skulle kunna byta ut för att den skulle bli bättre för miljöm.
Deluppdrag 2. Naturlig matproduktion
Ekologisk mat är ofta bättre för miljön och människan. I Verktygslådan hittar du inforamtion om vad som är ekologisk mat och hur den skiljer sig från annan mat. Läs på där och fråga sedan i matsalen, er rektor eller annan person på skolan om hur stor andel av skolans mat som är ekologiskt producerad. Redogör uppdraget gör ni genom att skriva svaret ni fått.
På Naturskydssföreningenswebbplats finns bra sammanfattad information om mat, klimat och miljö. Länk till denna sida finns i verktygslådan