Skräp i havet är ett stort problem. I det här roliga och kreativa uppdraget får eleverna skapa fiskar med hjälp av skräp de har plockat i naturen eller samlat från återvinning som plastlock, tidningspapper, gamla plastflaskor och kartonger. Målet är att använda skräp på ett kreativt sätt och samtidigt lära sig om återvinning, miljömedvetenhet och biologisk mångfald.
Nedskräpning och annan spridning av plast i naturen orsakar att det samlas i havet och utgör en fara för djur och växter. Rapporter visar att år 2050 kan det finnas mer plast än fisk i haven! Djuren kan trassla in sig i skräpet, och plast bryts ner till mikroplast som sprids i naturen.
GÖR SÅ HÄR:
1. Samla skräp från naturen. Har ni nära till en strand kan ni samla där men det går också bra att samla på land. Skräp på land hamnar ofta till slut i havet. Ni kan också samla in återvinningsmaterial från hemmet (plast, kartonger, tidningar).
2. Gör en introduktion: Börja med att prata om vikten av återvinning samt att nedskräpning skadar naturen. Låt också eleverna fundera över vilka olika slags fiskar det finns i havet. Diskutera deras utseenden och egenskaper.
3. Designa fiskar: Eleverna ritar en skiss av en fisk på ett papper eller kartongbit. Det kan till exempel vara en haj, clownfisk, torsk eller ål. För yngre barn kan färdiga mallar vara bra att använda.
4. Skapa med skräp: Barnen klipper och limmar fast återvinningsmaterial för att ge liv åt sina fiskar. De kan använda plastlock som ögon, tidningar för fjäll och plastbitar för fenor. Måla och dekorera gärna för extra effekt.
5. Färdigställ och diskutera: När fiskarna är klara, får eleverna visa sina konstverk och berätta om sina fiskars namn och egenskaper. Fiskarna kan ställas upp som en konstutställning för att skapa en fantastisk undervattensvärld.
Avsluta med att prata om vad eleverna har lärt sig om aktiviteten. Diskutera igen vikten av återvinning och att nedskräpning skadar naturen och biologisk mångfald.
Glöm inte att fota alla fiskarna, det behövs för att få poäng för uppdraget!